Cenové srovnávače v zahraničí

Určitě každý ví, že srovnávače agregují produkty z několika e-shopů a umožní jejich návštěvníkům srovnat cenu stejného produktu. Součástí výpisu je nejen cena produktu, ale často i cena dopravy, místa k vyzvednutí, dostupnost produktu, slevový kód a hodnocení zákaznické spokojenosti s e-shopem. Při výběru produktu jsou tak cílovou destinací zákazníků, kteří hledají nejlepší poměr ceny a kvality, přičemž cena je pro pro většinu z nich rozhodujícím faktorem k nákupu. Pokud tedy prodáváte výrazně draží produkty než konkurence, bude pro vás těžké zde konverze získat.

Srovnávače nebo katalogy mohou fungovat na několika modelech:

  1. CPC – „klasický“ režim, kde je pro celou inzerci nastaveno základní CPC nebo aukční režim, kde je na některých srovnávačích možné za vyšší CPC získat lepší pozici na produktové kartě (většinou jde v aukčním okně o první 3 – 4 pozice)
  2. Affiliate model – provize z hodnoty objednávky přivedeného zákazníka, kdy se dohodnete na určitém % z dokončené objednávky (CPS/CPO), zde je nutné mít trackovací systém (pokud máte ve svém komunikačním mixu i affiliate, tak určitě již nějaký využíváte a doporučuji sem přesunou hlavně menší srovnávače s nekvalitním výkonem, který díky stanovenému % budete mít nákladově pod kontrolou)
  3. Měsíční paušál za zobrazení inzerce

Produkty z e-shopu jsou na srovnávače exportovány pomocí produktových feedu, nejčastěji v XML nebo CSV formátu. Většinou chce každý srovnávač produktový feed v jiném formátu. Popravdě nechápu, proč se nemohou domluvit a vytvořit univerzální feed s jednotnou strukturou i elementy (např. rozšířený Google formát), který by mohl být použit pro každý srovnávač. Poté by bylo možné obratem poskytnout produktový feed různým srovnávačů a ušetřit e-shopům (vývojářům) spoustu práce s vytvářením scriptů, které odlišné formáty feedů generují. Z praktických zkušeností mohu doporučit, aby vám vývojář vytvořil feed, do kterého si necháte v x elementech propsat veškerá možné data, které se pojí s produktem a jsou možné exportovat z vašeho systému. Vznikne vám tím jeden velký univerzální feed, který následně s pomocí aplikace Mergado nebo jiného editoru upravíte (bez nutnosti zásahu dražších vývojářů) do požadovaného formátu svépomocí nebo s pomocí odborníků na produktové feedy (třeba mě :)). Pokud při názvu základních elementů budete vycházet z formátu „Mergado XML formát„, tak vám samotné Mergado umožní předem definované základní elementy (název, cena, kategorie atd.) rovnou konvertovat do správných formátů pro mnoho českých i zahraničních srovnávačů, čímž ušetříte také podstatnou část času. Pokud si vytvoříte opravdu kvalitní strukturu elementů na všechny data, které vám umožní systém vytáhnout, tak můžete získat i úplnou automatizaci inzerce (slevové kódy, dárky k nákupu, dopravy zdarma, podmíněné výhody atd.).

Hledáte v Evropě srovnávače, které opravdu fungují? Vždy je důležité si uvědomit, jaký druh sortimentu prodáváte, protože pro každý sortiment se může hodit jiný srovnávač. V České republice je spousta šikovných lidí kolem srovnávačů, takže mohu říci, že srovnávače u nás jsou na úrovni, kterou nám může leckdo v zahraničí závidět, ale abych jen nechválil, tak i v zahraničí se najde několik vychytávek, které by mohli ty české posunout dále.

Převzetí výhry v soutěži Zaufane opinie 2019.

Srovnávače v zahraničí. Které mají smysl?

Před rozhodnutím pro start inzerce proveďte alespoň základní analýzu srovnávačů. Pomocí SimilarWebu zjistíte návštěvnost srovnávače v daném státě i jeho konkurenty. Tento krok vám pomůže udělat si základní přehled o tom, jestli má smysl na srovnávač vstupovat a jaké další srovnávače v zemi najdete. Prohlédněte si, zda na srovnávači naleznete i kategorie, které souvisejí s vaším e-shopem – získáte tak i představu o vašich konkurentech na daném trhu a jejich cenách. Pozornost zaměřte i na základní CPC (ať vás nepřekvapí vysoké náklady inzerce). Nenechte se zlákat jen vidinou nízkého CPC. Po několika letech v tomto oboru vím, že i přes nízké CPC mají takové srovnávače ve výsledku často mnohem horší PNO (nekvalitní traffic, boti apod.) oproti srovnávačům, které mají CPC vyšší, ale traffic kvalitní.

Níže přikládám seznam srovnávačů, které v daném státě fungují nejlépe, jsou spolehlivé a náklady za inzerci nejsou přetažené za vlasy pokud na nich inzerujete s rozumem.

CZ a SK – netřeba představovat Heuréku, Zboží, Srovnáme; pro nábytek Biano a Favi a pro módu Glami
DEIdealo, Billiger, Geizhalz, Guenstiger, Shopping24, Testsieger, Kelkoo a Ladenzeile
PLCeneo, Skapiec a Nokaut
AT – Idealo a Geizhalz
HUArukereso, Argep a Olcsóbbat
IT – Trovaprezzi a Idealo
ROCompari a Price
PT – KuantoKusta a Kelkoo
GB – Idealo, Kelkoo, Pricespy, Skinflint a Pricerunner
FR – Idealo
SI – Ceneje
UA – Hotline a Price
DK – Pricerunner a Prisjagt
SE – Prisjakt a Pricerunner
BG – Pazaruvaj
HR – Jeftinije a Nabava
FI – Hintaopas a Vertaa
BE – Bestlist a Comparer
NL – Bestlist a Kieskeurig
ES – Idealo
GR – Skroutz a Bestprice
RU – Yandex Market a Price
CH – Toppreise
LT – Kaina24, Kainos a Pricer
EE – Hind
IE – Kelkoo

Samozřejmě existuje srovnávačů i více (většinou menších), ale zmínil jsem jen ty, které dávají smysl z pohledu nákladů na inzerci. Udržovat aktivní inzerci někde, kde jsou náklady často mnohonásobně vyšší jak marže mi nedává smysl. Doporučuji vždy při vstupu na nové srovnávače otestovat s menším množstvím produktů (např. vaše TOP produkty) kvalitu zdejšího trafficu a nákladovost inzerce. V průběhu testu uvidíte, jestli jste v mantinelech nákladového KPI a rozhodnete, zda pustíte všechny produkty, dohodnete se srovnávačem na úpravě podmínek nebo inzerci ukončíte dříve, než zbytečně zaplatíte nemalou částku.

Funkce „košíku“ aneb marketplace?

Podobně jako má Heureka službu „košík“ pro CZ a SK (přímo na jejich stránce objednáte produkty a oni přepošlou informace o objednávce e-shopu, který ji vyexpeduje), jsou i na dalších srovnávačích podobné služby, které můžete pomocí API nastavit pro Ceneo.pl, Idealo.de, Arukereso.hu, Worten.pt a další. Existuje i mnoho opravdu obrovských webů, kde to ani jinak, než přes marketplace řešení nejde. Vždy je na vašem uvážení a strategii, zda se budete chtít vydat touto dnes „trendy“ cestou zapojení do marketplace řešení, která má však své výhody i nevýhody, které souvisí především s velikostí e-shopu.

Před testovacím vstupem na kterýkoli srovnávač se vám může hodit nějaký tip ze základních pravidel, které však nelze paušalizovat na všechny e-shopy a jejich cíle:

  1. Odstraňte z feedu levné položky i položky, které jsou mnohem dražší než u konkurence.
  2. Odstraňte značky, které nejsou atraktivní na tamním trhu.
  3. Neposílejte položky, které nemáte skladem.
  4. V URL nezapomeňte na příznak odkazující na správnou variantu produktu (g, ml, barvu atd.)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *