Na rozdíl od jiných disciplín se affiliate kampaně neobejdou bez časté komunikace s partnery. Osobně rozlišuji následující dva druhy kampaní, ke kterým by se mělo vždy přistupovat individuálně.
První je běžná kampaň, která startuje spuštěním affiliate programu. Zde je důležité nastavení optimální dlouhodobé provize pro několik skupin partnerů. Je nutné si uvědomit, že ne všichni vám přivádí stejnou kvalitu trafficu. V základu je lze rozdělit na 4 skupiny: obsahové (fóra, blogy, magazíny apod.), influencerské, kupón/cashbackové a „technické“ (reklamní agentury nabízející mailing, bannerové pozice, remarketing apod.).
Druhý typem jsou smluvené kampaně. Zde vám mohou pomoci například u mnohých nepříliš oblíbené kupónové a cashbackové portály, neboť zákazníci citlivý na slevu (podobná skupina jako na cenových porovnávačích) mají tyto portály v oblibě, takže disponují kvalitní databází kontaktů a výbornou návštěvností webu, kterou je možné použít např. k budování značky nebo představení produktů.
Jak nastavit affiliate kampaně?
Unikátnost – affiliate kampaně jsou zcela odlišné např. od PPC kampaní. Platíte vždy až za skutečně dokončenou objednávku, což je naprosto fér v případě dobrého a dlouhodobě udržitelného nastavení provizí s ohledem na vaši marži, CPO z jiných kanálů a skupinu affiliate partnerů. Lze také volit a kombinovat v kampaních různé platební modely (CPC, CPS..) nebo využít systému pouze k odtrackování kampaní.
Nastavení provizí – často problém mnoha e-shopů. V jednoduchosti je nutné si uvědomit, že pokud máte např. CPO z PPC kampaních v průměru 100 Kč a AOV je 1000 Kč, tak nemůžete nastavit provize kampaně na 3 % (30 Kč) pro všechny skupiny affiliate partnerů. Jinak musíte ocenit zákazníky, kteří přichází např. od influencerů, protože spolupráce s nimi vám tvoří i brand, proč je tedy neocenit lépe? Na druhou stranu, proč platit dlouhodobě více kupónovým a cashbackovým portálům, které se vás nesnaží aktivně propagovat, ale pouze chytají traffic v SEO na „název eshopu kupón“? Zde je nutné se pozastavit nad faktem, že pokud nastavíte provize těmto portálům na 5 % + oni publikují kupón na 15 %, tak s přičtením poplatku affiliate sítě (pokud máte síť) se dostanete nákladově na více než 20 %. Opravdu disponujete takovou marži? Dále je dobré provize rovnou nastavit a rozdělit podle marží sortimentu nebo toho, zda jsou produkty momentálně v akci.
Spuštění – Důležitou věcí je fakt, že affiliate kampaň nelze „zapnout“ jedním klikem a zase vypnout. Kampaň potřebuje čas na rozběhnutí a musí se do ní zapojit affiliate partneři, což často trvá i několik měsíců. Popravdě, pokud hned na začátku přihlédnete na výše uvedené a optimálně nastavíte kampaně, tak není důvod je nikdy vypínat, protože budete mít náklady za objednávky plně pod kontrolou (Kde jinde to máte?). Affiliate chce čas, hodně času. Pokud nemáte silný brand, tak je to mnoho vyměněných mailů s partnery, protože pokud budete jen „zapojení“ v síti, tak si vás nemusí ani všimnout. Znáte efekt „sněhové koule“? Přesně tak lze affiliate popsat, pokud bude vše precizně nastavenou od začátku, tak vám bude tento kanál už jen růst, neboť se budou připojovat další a další partneři. Pokud se však po 2 letech rozhodnete třeba vypnout program, tak nejen že naštvete všechny aktivní partnery (musí předělávat linka atd.), ale koledujete si o špatnou pověst u affiliate partnerů, kteří vás už při opětovném spuštění nemusí chtít propagovat. Takže nastavení, nastavení, nastavení..
Čas – Kampaně nelze zapnout hned. Jak jsem psal výše, je třeba čas k zapojení partnerů do klasických kampaní, proto ji musíte dát čas na rozjezd a v případě méně známého brandu věnovat ještě více času na oslovení partnerů. Pokud budeme hovořit o dočasných kampaních, tak je nutná pečlivá domluva podmínek s partnery a čas na přípravu (zvýšení provize na 1-2 týdny, vystavení kupónu, vytvoření grafiky pro kampaň atd.)
Rozpočet – Není správné stanovovat exaktní rozpočet hlavně kvůli tomu, že kampaně jsou vždy dlouhodobé. V affiliatu máte přesně určenou cenu, což je hlavně z obchodního hlediska velmi efektivní. Platíte pouze za realizované objednávky a víte, že dostane zpět přesně to, co chce. Pokud má váš affiliate program historii, je možné z trendů „určit“ budget. Uvozovkách proto, že se do kampaně může kdykoli zapojit nový a velký partner, který vám může čísla úplně rozhodit.
Dočasné affiliate kampaně.
Už jsem nakousl, že kupónové a cashbackové portály potřebují odlišné nastavení. Na druhou stranu jsou dnes v módě a najdete tam skupinu cenově citlivých zákazníků, kteří chtějí koupit a hledají poslední CTA k nákupu (např. i cenové srovnávače). Díky těmto portálům je můžete oslovit právě vy a ne konkurence. Disponují často kvalitní databází emailů a vysokým trafficem webu, což lze využít i k budování vašeho brandu.
Je však nutné k nim přistupovat individuálně. V rámci klasického nastavení doporučuji snížené provize, ale v rámci dočasných kampaní, které je nutné aktivně domlouvat, doporučuji zvýšené provize. Ptáte se proč? Protože si s nimi domluvíte pozice na hlavní stránce, posty na sociálních sítích, pozice v mailingu atd.
Tyto pozice něco stojí a affiliate partneři vám je nabídnou v porovnání s ostatními weby, které nabízí bannerové pozice za klasické CPT opravdu levně. Navíc neplatíte za žádná „zobrazení“ bez konverzí a často cílíte na zákazníky, kteří jsou těsně před nákupem a hledají poslední CTA.
CTA pro tyto kampaně.
CTA – „call to action“, neboli pobídka, která zaujme zákazníka. Může se jedna o slevový kód nebo zajímavou akci eshopu.
Kupónové portály – doporučuji s partnery domluvit komunikaci slevového kódu nebo nějaké zajímavé akce e-shopu. Slevové kódy doporučuji dělat individuálně pro partnera, kvůli korekcím apod. Na oplátku je partnerům vhodné rozumně zvýšit na domluvené období provize, což je i aktivizuje v rámci domluvené kampaně a po ní samozřejmě výsledky vyhodnotit.
Cashbackové portály – samotné zvýšení provizí na určité období bude CTA pro jejich návštěvníky, které mohou komunikovat spolu se zajímavou akcí eshopu.
Při plánování dočasných kampaní je vhodné vytvořit grafiku, která pomůže partnerům v propagaci. Doporučuji vytvořit tématickou grafiku s produkty, pro které je kód/akce určena a případně landing page v e-shopu, kde bude zmíněné detaily kampaně a kam mohou affiliate partneři odkazovat.
Co na grafice?
- Logo eshopu
- Vyobrazení TOP produktů z akce
- CTA text “na xy”
- Platnost kódu (formát kódu)
Jaké rozměry?
- IG 1080×1080 px
- FB 1200×628 px
- Newsletter 600×700 px