Cenové srovnávače v zahraničí

Určitě každý ví, že srovnávače agregují produkty z několika e-shopů a umožní jejich návštěvníkům srovnat cenu stejného produktu. Součástí výpisu je nejen cena produktu, ale často i cena dopravy, místa k vyzvednutí, dostupnost produktu, slevový kód a hodnocení zákaznické spokojenosti s e-shopem. Při výběru produktu jsou tak cílovou destinací zákazníků, kteří hledají nejlepší poměr ceny a kvality, přičemž cena je pro pro většinu z nich rozhodujícím faktorem k nákupu. Pokud tedy prodáváte výrazně draží produkty než konkurence, bude pro vás těžké zde konverze získat.

Srovnávače nebo katalogy mohou fungovat na několika modelech:

  1. CPC – „klasický“ režim, kde je pro celou inzerci nastaveno základní CPC nebo aukční režim, kde je na některých srovnávačích možné za vyšší CPC získat lepší pozici na produktové kartě (většinou jde v aukčním okně o první 3 – 4 pozice)
  2. Affiliate model – provize z hodnoty objednávky přivedeného zákazníka, kdy se dohodnete na určitém % z dokončené objednávky (CPS, CPO), zde je nutné mít trackovací systém (pokud máte ve svém komunikačním mixu i affiliate, tak určitě již nějaký využíváte)
  3. Měsíční paušál za zobrazení inzerce

Produkty z e-shopu jsou na srovnávače exportovány pomocí produktových feedu, nejčastěji v XML nebo CSV formátu. Většinou chce každý srovnávač produktový feed v jiném formátu. Popravdě nechápu, proč se nemohou domluvit a vytvořit univerzální feed s jednotnou strukturou i elementy (např. rozšířený Google formát), který by mohl být použit pro každý srovnávač. Poté by bylo možné obratem poskytnout produktový feed různým srovnávačů a ušetřit e-shopům (vývojářům) spoustu práce s vytvářením scriptů, které odlišné formáty feedů generují. Z praktických zkušeností mohu doporučit, aby vám vývojář vytvořil feed, do kterého si necháte v x elementech propsat veškeré možné data, které se pojí s produktem a jsou možné exportovat z vašeho systému. Vznikne vám tím velký univerzální feed, který pomocí aplikace Mergado upravíte (bez nutnosti zásahu dražších vývojářů) do požadovaného formátu svépomocí nebo s pomocí odborníků na produktové feedy, kteří mají hodinové sazby nižší, než vývojáři. Pokud při názvu základních elementů budete vycházet z formátu „Mergado XML formát„, tak vám samotné Mergado umožní předem definované elementy (název, cena, kategorie atd.) konvertovat do správných formátů pro mnoho českých i zahraničních srovnávačů, čímž ušetříte také podstatnou část času. Pokud si vytvoříte opravdu kvalitní strukturu elementů na všechny data, které vám umožní systém vytáhnout, tak můžete získat i úplnou automatizaci inzerce (slevové kódy, dárky k nákupu, dopravy zdarma, podmíněné výhody atd.).

Hledáte v Evropě srovnávače, které opravdu fungují? Vždy je důležité si uvědomit, jaký druh sortimentu prodáváte, protože pro každý sortiment se může hodit jiný srovnávač. V České republice je spousta šikovných lidí kolem srovnávačů, takže mohu říci, že srovnávače u nás jsou na úrovni, kterou nám může leckdo v zahraničí závidět, ale abych jen nechválil, tak i v zahraničí se najde několik vychytávek, které by mohli ty české posunout dále.

Převzetí výhry v soutěži Zaufane opinie 2019.

Srovnávače v zahraničí. Které mají smysl?

Před rozhodnutím pro start inzerce proveďte alespoň základní analýzu srovnávačů. Pomocí SimilarWebu zjistíte návštěvnost srovnávače v daném státě i jeho konkurenty. Tento krok vám pomůže udělat si základní přehled o tom, jestli má smysl na srovnávač vstupovat a jaké další srovnávače v zemi najdete. Prohlédněte si, zda na srovnávači naleznete i kategorie, které souvisejí s vaším e-shopem – získáte tak i představu o vašich konkurentech na daném trhu a jejich cenách. Pozornost zaměřte i na základní CPC (ať vás pak nepřekvapí vysoké náklady inzerce). Nenechte se zlákat jen vidinou nízkého CPC. Po několika letech v tomto oboru vím, že i přes nízké CPC mají takové srovnávače ve výsledku často mnohem horší PNO (nekvalitní traffic, boti, kdoví jak transparentní tracking) oproti srovnávačům, které mají CPC vyšší, ale kvalitní traffic.

Níže přikládám seznam srovnávačů, které v daném státě fungují nejlépe, jsou spolehlivé a náklady za inzerci nejsou přetažené za vlasy pokud na nich inzerujete s rozumem.

CZ a SK – netřeba představovat Heureku, Zboží, pro nábytek Biano a Favi, pro módu Glami
DEIdealo, Billiger, Geizhalz, Kelkoo a Ladenzeile
PLCeneo, Skapiec, Cenowarka a Nokaut
AT – Idealo a Geizhalz
HUArukereso, Argep a Olcsóbbat
IT – Trovaprezzi, Idealo a Kelkoo
ROCompari a Price
PT – KuantoKusta
UK – Idealo, Kelkoo, Pricespy, Skinflint
FR – Idealo
SI – Ceneje
UA – Hotline a Price
DK – Pricerunner a Prisjagt
SWE – Prisjakt a Pricerunner
BG – Pazaruvaj
HR – Jeftinije
FI – Vertaa a Hintaopas
BE – Bestlist
NL – Bestlist
ES – Idealo
GR – Skroutz
RU – Yandex Market a Price
CH – Toppreise

Funkce „košíku“ aneb marketplace?

Podobně jako má Heureka službu „košík“ pro CZ a SK (přímo na jejich stránce objednáte produkty a oni přepošlou informace o objednávce e-shopu, který ji vyexpeduje), jsou i na dalších srovnávačích podobné služby, které můžete pomocí API nastavit pro Ceneo.pl, Idealo.de, Arukereso.hu, Worten.pt a další. Existuje i mnoho opravdu obrovských webů, kde to ani jinak, než přes marketplace řešení nejde. Vždy je na vašem uvážení a strategii, zda se budete chtít vydat touto dnes „trendy“ cestou zapojení do marketplace řešení, která má však své výhody i nevýhody, které souvisí především s velikostí e-shopu.

Před testovacím vstupem na kterýkoli srovnávač se vám může hodit nějaký tip ze základních pravidel, které však nelze paušalizovat na všechny e-shopy a jejich cíle:

  1. Odstraňte z feedu levné položky i položky, které jsou mnohem dražší než u konkurence.
  2. Odstraňte značky, které nejsou atraktivní na tamním trhu.
  3. Neposílejte položky, které nemáte skladem.
  4. V URL nezapomeňte na příznak odkazující na správnou variantu produktu (g, ml, barvu atd.)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.